Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Saturday, October 10, 2009

Taman Tamadun Islam (TTI)

Alhamdulillah akhirnya sampai juga ke Taman Tamadun Islam Terengganu (Edutainment Park). Lebih kurang jam 2.45 petang kami diraikan oleh kakitangan TTI dengan mesra. Taklimat rengkas diberikan beserta 'pasport' setiap seorang. Kami menaiki 'tram' (ala gerabak keretapi) mengelilingi TTI di Pulau Wan Man. Sempat singgah di monumen Masjid Negara Malaysia, Masjidil Haram, Mekah dan Kubah As Sakhirah, Palastine. Selebihnya kami lihat dari 'tram' sahaja. Terdapat 21 menomen Islam. Terpegun seketika dengan hasil tangan anak Terengganu. Monument tersebut melebihi 90% hampir sama dengan asal. Cuma dari segi material dan saiz sahaja yang berbeza. Dari lembah gurun Arab ini, cetusan Tamadun Islam telah berkembang ke benua-benua di seluruh dunia dengan masa separuh abad setelah wafatnya Nabi Muhammad s.a.w. Penyebaran Islam dengan cepatnya tersemarak dari Afrika hingga ke Eropah dan dari India hingga ke China. Ia telah berkembang menjadi satu siri tamadun yang hebat membentuk sebuah masyarakat yang kompleks dengan latar belakang etnik yang perlbagai. Ia disatukan oleh kepercayaan yang sama yang dikuatkan oleh rangkaian ribuan masjid. Taman Monument TTI menawarkan pelawat-pelawatnya pengalaman unik. Memaparkan monument Islam yang hebat dengan mengimbas kembali zaman kebangkitan Islam sebagai sebuah agama global lagi sofistikated.

Walaupun agak kepenatan, namun tetap merasa puas dengan pengalaman melawat 21 antara monumen Islam terhebat yang pernah didirikan di Malaysia;

1. Kudus Minar, Central Java, Indonesia.
2. Pattani Central Mosque, Thailand
3. Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin, Brunei Darussalam.
4. Taj Mahal, Agra, India.
5. Badshahi Mosque, Lahore Pakistan.
6. Kubbah As Sakhrah, Palastine.
7. Great Mosque of Samarra, Iraq
8. Sheikh Lutfallah Mosque, Iran.
9. Abu Naasr Parsa, Afghanistan.
10.Al- Harram Mosque, Mecca
11. Aleppo Citaadel, Syiria
12. Mosque of Mohamed Ali, Eygpt
13. Naabawi Mosque, Madinah
14. Suleyman Mosque, Turkey
15. Great Mosque of Qairawan, Tunisia
16. The Palace of Al-Hambra, Grenada Spain.
17. Kalyan Mineret, Uzbekistan.
18. Great Mosque of Agadez, Niger
19. Kul Sharif Mosque, Kazan, Rusia
20. Xian Mosque, China.
21. Masjid Negara, Malaysia


Selepas itu kami juga berjaya pergi ke Masjid Kristal. Sekali lagi kami terpegun dengan senibina dan keindahan masjid tersebut. Itulah keindahan bumi Terengganu, Malaysia. Wallahuallam..

No comments:

Post a Comment