Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Friday, October 2, 2009

merangsang perubahan dalam diri

Memetik bicara kasih....

Kadang-kadang kala apabila melihat orang lain yang lebih bijak, lebih pintar, lebih cantik, lebih bahagia dan serba serbi lebih sempurna dari kita maka kita cenderung untuk merasa 'kecil', rendah diri dan tak setanding. (kecuali dalam beramal ibadah kepada ALLAH) Namun, perasaan sebegitu sebenarnya negetif. Oleh yang demikian, untuk menjadi positif, kita perlu jadikan kekurangan dan kelemahan kita sebagai kekuatan diri. Letakkan ia sebagai pembakar semangat untuk terus memajukan diri. Semaju dan sehebat mungkin.

Mungkin mereka yang hebat hari ini, tetapi tidak semestinya akan hebat esok..Hidup penuh dengan sebarang kemungkinan dan seperti roda, sekejap diatas sekejap dibawah. Hari ini mereka diatas, mana tahu esok lusa mereka dibawah dan kita pula diatas. Dengan semangat kita perlu konsisten belajar, menggali ilmu dan menambah kemahiran, tidak kira apa jua jawatan kita sekalipun. Banyak jalan, banyak cara dan peluang terhidang. Yang pasti sesiapa berusaha pasti pintu rezeki sentiasa terbuka untuk mereka.

Seandainya kita rasa kita kurang ilmu, kurang harta, kurang cantik, kurang segak, kurang bahagia, kurang bijak, jangan sesekali merendah diri atau merasa hina. Tapi, jadikan kekurangan kita itu sebagai pembakar motivasi untuk jadi lebih rajin dan lebih bersemangat.

Mulai hati ini dan saat ini, tanyalah pada diri kita apakah kekurangan dan kelemahan yang kita ada. Dalam masa yang sama terokailah apakah kekuatan yang kita ada. Pasti ada kekuatannya... Tidak perlu lagi rasa rendah diri jika sekelumit rasa tidak setanding menggangu minda kita.

Letakkan sasaran dan matlamat untuk diri kita. Jangan fokus untuk bersaing, tetapi fokus untuk mencapai matlamat yang kita tetapkan tadi. Jika orang lain boleh buat kenapa aku tidak boleh buat.

No comments:

Post a Comment