Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Thursday, October 15, 2009

sikap orang kita

Perjalanan semalam ke Kuantan banyak mengajar erti kehidupan dan sikap manusia. Kita pernah diajar dan diwar-warkan agar berhemah dan berbudi pekerti tinggi. Kita dicanangkan dengan slogan "Anda Ceria Kami Gembira". Kita juga pernah disarankan agar memuliakan tetamu dan mengutamakan pelanggan. Tidak kiralah pelanggan dalaman ataupun luaran.

Tetapi berlainan dengan apa yang kami hadapi semalam. Kasihan mereka yang datang dari jauh dengan pakaian yang cantik-cantik, bercorak batik dan sebagainya tetapi tidak mendapat layanan yang sepatutnya. Ermm.. mungkin mereka beranggapan kami sebagai warga organisasi (walaupun datang dari jauh) maka pandai-pandailah nak hidup, kot. Apalah salahnya jika diringankan mulut untuk menyebut dan menyapa. Apalah salah jika melirikkan dan mengerdipkan mata, apalah salah jika menghulurkan tangan, apalah salah sekiranya menghadiahkan senyuman walaupun sekadar terpaksa. Terdapat perbezaan yang ketara dari segi sambutan dan protokol diantara dipejabat kami dan perjabat mereka. Apakah kami sebagai warga tidak layak untuk diraikan. Minta maaf bercakap. Perkara sebegini telah lama berlaku, dan seharusnya pihak yang berkenaan sedar. Sepatutnya dalam setiap majlis baik yang kecil, sederhana atau besar mestilah ada sekurang-kurang seorang dua penyambut tetamu. Ini tidak, biarkan tetamu bertaburan ke sana sini. Terdapat tetamu yang hadir awal tidak tahu arah tuju. Apakah hilang darjat kita dengan menyapa, tolong tunjukkan tempat mereka. Kita kena ingat ada pelanggan yang first time hadir ke majlis kita. Ada juga tetamu yang bergelar Tan Sri, Dato Sri, Dato dan sebagainya. Sekurang-kurangnya MC mengumumkan hadirin mengambil tempat. Tiada inisiatif ataupun semua buat-buat tak tahu sahaja. Mungkin mereka berpendapat bukan tugas aku, aku bukan kenal dia dan sebagainya. Bukan begitu sebagai tuan rumah, tidak kira siapa kita, perlu ada rasa gembira, ceria dan bersemangat untuk meraikan mereka. Perkara sebegini sangat-sangat perlu diambil kira, memandangkan kita telah gah dengan slogan 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan' people first achivement now. Sekadar bercerita bukan untuk mengajar. Namun jika tidak ada orang yang memaklumkan kita tidak akan sedar tentang kelemahan kita. lagipun ia juga sedikit sebanyak akan menjejaskan nama organisasi kita. Jika perkara kecil ini tidak diendahkan terpulanglah. Jika orang kerdil bercakap, hanya dianggap sebagi suara picisan, hanya ampun dan maaf jua dipinta. Saya juga sayangkan organisasi, anda juga sayangkan organisasi. Tiada terniat untuk meguris hati sesiapa dan membuatkan orang tersinggung. Sekadar mengingatkan, sekadar memperjelaskan agar ianya tidak berterusan. Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Apa yang perlu ditekankan disini, tentang sikap orang Melayu kita sebenarnya peramah dan sopan santun. Orang melayu kita memang cantik, menarik dan debam. Namun kekadang atau seketika budi bahasa amalan mulia tidak menjadi kenyataan. Kemanakah hilang nilai murni bangsa kita. Lebih-lebih lagi orang disebelah pantai timur. Jikalau saya silap harap dimaafkan tetapi cuba renung-renungkan seketika.

1 comment: