Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Sunday, October 11, 2009

bila perasaan bersastera..

Bila kita sendirian dirantau orang, serba serbi kita teringat pada semua kenangan. Tatkala mendengar deruan ombak yang memecah ke pantai. Disulami dengan renyai-renyai hujan membasahi bumi. Alangkah indahnya panorama pagi menjelang mentari terbit, begitu juga tatkala panas terik dengan pelangi yang terbias. Pandai sungguh bijak bistari pujangga dahulukala berkata-kata, antaranya:

"Jikalau takut dilambung ombak, jangan berumah ditepian pantai."

"kalau kail panjang sejengkal, jangan diduga lautan dalam"

"Tuhan turunkan pelangi indah sesudah guruh berdentum dilangit dan hujan lebat ditengah hari"

Terpanggil dengan kata-kata tersebut saya ingin mengulas mengikut pendapat saya sendiri. Bak kata orang jika kita tak nak bermasalah janganlah mencari masalah. Jikalau kita sendiri yang cari masalah makan kenalah bertanggungjawablah keatas setiap masalah tersebut- Berani buat berani tanggung. Terlampau halus bahasa kiasan orang dahulu. Tetapi zaman sekarang mana ada kias-kias lagi. Budi bahasa amalan mulia.

Bak kata orang kalau belum bersedia dengan sebarang masalah jangan libatkan diri dengan sebarang masalah. Biarpun masalah itu datang dari orang yang bermasalah mahupun dari dalam diri kita yang bermasalah. Kekadang masalah datang tanpa diundang.

Bak kata orang setiap dugaan yang buruk, tak baik akan digantikan dengan pelangi indah dan sinar cahaya disuatu masa nanti. Tidaklah selama-lamanya guruh petir setiap hari, pasti ada sinar untuk kebahagian.

No comments:

Post a Comment