Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Tuesday, October 13, 2009

bergotong-royong seketika..

Tiada apa yang menarik untuk diperkatakan pada hari ini. Shukur kerana saya dapat meluangkan masa untuk kerja-kerja amal dan gotong royong. Walaupun tidak semua dapat hadir merengankan tulang dan meyumbangkan kudrat namun gotong royong tetap diteruskan seperti biasa. Ala..bukan gotong royong besar-besaran sekadar membaik pulih landskap pejabat yang sedia ada. Mana yang kurang elok dipandang mata diperindahkan. Mana yang terlebih semak diterangkan. Mana yang tiada, diadakan. Semua kelihatan gembira dan ceria. Sama-sama membongkok, mencangkung, mencangkul, menungging, merangkak dan sebagainya.
Sepatutnya amalan sebegini diteruskan agar tidak lapuk ditelan zaman. Banyak kebaikan berbanding keburukannya. Disamping mempereratkan silturrahim ianya juga menyihatkan badan dengan pengeluaran peluh yang berjujut-jujut keluar. Selain itu dapat juga berkongsi idea dan bertukar-tukar pandangan. Konsep gotong royong masih relevan untuk dijadikan pengikat kemesraan antara sesama insan. Yang jauh kita dekatkan, yang dekat kita mesra-mesrakan.
Mungkin kita tidak sedar selama ini landskap kita ni cantik dan menarik namun terdapat segelintir rumput rumpai yang mencacatkan keindahan. Antaranya rumput asing ditengah-tengah rumput karpet. Tumbuhan seni ditepi pasuan bunga. Ada juga 'bendasing' yang menumpang dicelah-celah tumbuhan renek, bonzai dan lain-lainnya. Bagi saya konsep 'dikau milikku' amat sesuai kerana pejabat adalah milik sesiapa sahaja yang bernaung dibawahnya. Ditambahan pula dengan slogan rimbunan semulajadi. Kerja-kerja diteruskan, saya terus berundur kerana disana sudah ramai mandurnya, pakarnya dan pekerja. Kehadiran kami jua amat dihargai dan sempat menjamah sarapan yang telah disediakan. Selamat menjamu selera kepada semua dan jangan lupa nasi dagang, kari ayam, kari ikan dan tidak lupa pencuci mulut agar-agar dan durian. Memang sedap. Terima kasih, budi kalian tetap disanjung tinggi. Selamat jalan kepada yang bakal meninggalkan Bentong dan selamat berkhidmat kepada yang masih setia kekal menabur bakti dibumi Bentong, Pahang.

No comments:

Post a Comment