Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Tuesday, October 20, 2009

Landskap kami..



Inilah hasil landskap yang telah diusahakan sedikit demi sedikit bagi menampakkan seri organisasi. Tetapi mereka tak paham landskap sebegini. Mereka tidak tahu betapa sukar untuk menjaga, memulih, memantau dan memupuk. Mereka kejam kerana tidak memberi pengiktirafan. Bukan pengiktirafan sebenarnya yang kami pinta sekadar mohon untuk diberi peluang untuk mengembalikan kepercayaan dan tanggungjawab yang telah diberikan. Orang diluar sana mengiktiraf, "woih..cantiknya" "owh..hebat landskap ni". Mereka arif tentang ilmu tumbuhan hijau dan belantara. Namun seni olahan dan gubahan tiada dalam jiwa kalian. Cuba kalian amati betul-betul, burung ruak-ruak/anak bangau seolah-olah macam real. Betul tak?


Apalagi lagi yang mereka mahu. Kami mampu melakukan lebih lagi tanpa wang ringgit kalian. Sejarah telah membuktikan bahawa tulang empat kerat kadang-kadang mampu mengejutkan kalian. Penghasilannya bagus namun keputusan tidak selalu menyebelahi kami. Kami mampu bangunkan landskap kami sendiri. Biar apa pun tema yang kami berikan, namun kalian tetap tidak mahu mengerti ataupun sengaja tidak mahu mengerti. Tak mengapa kami terus menambahbaik dan menatang ia seperti membelai keluarga kami sendiri. Pelbagai jenis tumbuhan disediakan bagi menampakkan seri. Ada yang diambil khas dari hutan lepas, ada diambil dari orang persaorangan dan sebagainya.


Beginilah perubahan demi perubahan untuk kebaikan dan kencantikan. Namun usaha kami tidak pernah dihargai. Datang melawat pun tidak. Adakah kami ini dikatakan kuno, konsep lama? datang, silakan datang kita berdebat tentang landskap semula jadi di sini. Tidak ada guna menjadikan kami kambing hitam. Owh..mungkin kami terlupa pemenangnya telah tercatat disana. Cuba lagi tahun hadapan. Yang pasti kami telah menyediakan panorama dan kedamaian semula jadi bila anda berkunjung ke sini.


Jajaran pohon 'bonzai' diatur sepanjang tembok penghadang dan disulami dengan rumput karpet. Maaf kerana terlupa nama saintifik tumbuhan tersebut.


Digambarkan dari pelbagai arah dan menyatakan bahawa gambar ini bukan bukan super inpose. Pohon kipas gergasi (nama melayu) yang bisa meredupkan atau membentuk teduhan serta mengindahkan kolam ikan dan pancuran air.


Nah...inilah wajah tukang kebun yang sentiasa mengisi masa lapang bersama dedaunan hijau yang merimbun. Siapa dia tak penting. Tak adalah..gambar diatas tiada kena mengena dengan tukang kebun ia sekadar gambar hiasan sahaja. Orang lain sebenarnya yang jadi tukang kebun tu. Inilah saat yang paling best dan paling rilek. Setiap titis peluh yang jatuh berderai atau terjurai itu memberikan gandaan pahala yang tidak ternilai. Pabila menjelang Malam Lailatul Qodar setiap tumbuhan yang kita sayangi atau jagai akan mendoakan sejumlah pahala dan rezeki yang berpanjangan.


Ini pula merupakan pandangan dari 3 penjuru mengambarkan organisasi kami mempunyai landskap yang menarik untuk ditontoni dan dipelajari. Itu belum dilihat dalam persekitaran pejabat lagi. Ada banyak tema dan konsep yang kami sediakan. Ada konsep 'bali,' tema 'kau milikku', konsep 'rimba menghijau', tema 'landskap kitchen' dan sebagainya.

2 comments:

  1. apa motif ni bang...marah ke luahan perasaan ke..apa..tp gambar tu sebiji tukang kebun..aaaa...1 lagi..pemandangan memg cantik..rindu pulak kt INTAN...

    ReplyDelete
  2. ha ha hanya mereka yag faham akan faham..wakaka..ada gaya tukang kebun eik..biasa dah keje-keje cam tuh..ma acih atas pujian..

    ReplyDelete