Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Sunday, October 4, 2009

lagu yang menyentuh hati

Salam... selamat berhari minggu. Semalam dah hari ini layan karaoke kat umah. Biarpun suara sumbang tetapi tidaklah sampai sumbang 'mambang'. Bukan apa, sesekali layan karaoke rasa macam terkeluar tension dan stress. Apa tidaknya bila time chorus tu, memang jerit 'kaw-kaw' bagai nak terkeluar anak tekak. Ingat kan tak de orang dengar tak orang perasan, rupa-rupanya jiran sound sedap suara. Tak taulah puji perli atau ikhlas. Yang pasti terasa 'kembang' jap seketika. Itulah lumrah manusia, dila dipuji sikit terasa 'kembang' bile dikeji terus berang. he he he..

Tersentuh gak hati bila mendengar lagu ayah dan ibu oleh Allahyarham Sudirman. Masakan tidak, tersangat syahdu dan mendayu. Jikalau berpeluang dengarlah dan hayati liriknya. Pasti menusuk kalbu saya jamin 100%. Terasa amat berdosa diri ini ketika memikirkan dosa-dosa lampau diri ini terhadap ayah dan ibu. Ku sedekahkan Al-Fatihah berulang kali, setidak-tidaknya membuatkan mereka tenang disana. Baru terasa, tanpa ayah dan ibu kekadang hidup ini kurang ceria. Memanglah ibu tumpang dah ayah tumpang ada seperti ibu mentua, bapa mentua, ibu angkat, ayah angkat tapi tak sama dengan ayah ibu kita sendiri. Sekali lagi rasa insaf, takzim dan menghantui diri, lantas kukerahkan jua air mata ini untuk keluar dengan sendiri. Tindak tanduk ku turut disedari oleh puteraku. Lantas terus ku berkata (kononnya nak cover) tak de apa2 terus ku mananyakan seperti mana iklan Petronas, burung apa? burung murai, burung apa? burung murai..sehinggakan puteraku senyum walaupun berkali-kali kutanyakan dan berulangkali seperti dipaparkan di peti tv. Alhamdulillah aku tidak diperlakukan seperti dalam iklan tu ketika si anak sudah membesar. Kepada yang masih punya ayah dan ibu maka berbaktilah sebanyak mungkin. Jangan jadi seperti diri ini yang tidak berpeluang untuk menabur bakti secukupnya.

Tiba-tiba lamunan aku terhenti bila mendengar lagu..salam terakhir dari allahyarham Sudirman juga. Salam yang teristemewa... aduh.. tersentap jiwa ini andaikata aku tak sempat memohon maaf dan salam terakhir buat sesiapapun buat kali terakhir. Kemudian aku layan lagi lagu..andai kutahu... MasyaAllah.. mungkin masa untuk berkata-kata dimuka bumi ini sudah hampir tamat. Andai ku tahu kapan nanti ajalku, aku takut akan dosa-dosaku.. Yup dosa kita terhadap Allah, dosa terhadap ibu bapa, dosa terhadap kawan, dosa terhadap insan-insan didunia ini, jika dihitung tak terkira, namun kepada Allah jua kita berserah dan berdoa untuk meminta keampunan....

1 comment: