Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Monday, October 19, 2009

Rahsia..

Aku, dikau dan dia selalu dihimpit kesunyian. Kenapa perlu berasa sunyi. Bukankah dikeliling anda penuh dengan rakan-rakan dan taulan baik yang dekat mahupun yang jauh? Betul..namun ada kalanya kita perlu rasa sunyi, kesunyian, kesepian dan keseorangan. Kenapa saya bekata demikian? Kerana apabila kita terasa sedemikian, maka kita akan meransang minda dan otak kita untuk berfikir dan terus berfikir. Bertanya dan terus bertanya pada diri sendiri. Dan akhirnya kepada Allah jua kita berserah sambil menyerahkan segalanya. Berdoalah dan memohon diri diatas sejadah.

Tidak kira apa pangkatmu, apa kerjamu, apa darjatmu, apa rezekimu, kita pasti perlu masa untuk bersendiri dan adakala kita memerlukan ruang lingkup kehidupan yang dipanggil RAHSIA. Ataupun dengan nama lain hal-hal personel ataupun peribadi. Rahsia merupakan satu sulit, asrar, sir, makhfi, tersembunyi, tersorok, senyap-senyap, diam-diam, gelap dan sebagainya. Sebagai seorang individu rahsia itu merupakan hak paling utama. Tiada siapa yang boleh paksa dan dipaksa serta memaksa orang lain untuk membuka rahsia seseorang. Apatah lagi rahsia itu meliputi satu maruah dan harga diri. Kita tidak boleh membuka keaiban orang lain. Oleh itu jangan sesekali membuka keaiban diri sendiri yang seringkali diumpamakan 'membuka pekung didada sendiri'. Hanya orang yang hilang akal dan hilang kewarasan yang sanggup mendedahkan segala keburukan diri. Namun begitu, individu zaman sekarang mudah untuk memecahkan rahsia daripada menyimpan rahsia. Mereka tidak cukup untuk mempunyai jatidiri rahsia peribadi. Lebih teruk dari itu zaman sekarang ramai pengorek rahsia, dan pengossip rahsia. Kalau tak percaya tengok industri hiburan dan sistem syariah kita sekarang. Betul tak? Terpulang. Ini cuma satu pertanyaan umum. Lagipun rahsia merupakan satu amanah untuk diri sendiri mahupun penyimpan rahsia. Rahsia tetap rahsia, walau apapun yang terjadi sehinggalah keluar perumpamaan; 'biar pecah diperut jangan pecah dimulut'. 'Biarlah rahsia' bak kata penyanyi tersohor Datuk Siti Nurhaliza.

Seperti mana yang kita tahu, setiap orang punyai rahsia baik pemimpin, orang kebanyakan, suami, isteri, rakan taulan, pak imam dan sebagainya. Hanya Allah jua yang mengetahui. wallahualam.

No comments:

Post a Comment