Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Sunday, November 29, 2009

tak tau nak pi mana..

Mungkin semua orang bergembira semasa menyambut Hari Raya Aidil Adha dan melaksanakan ibadat korban. Namun tak semua gembira kerana ada yang menyambut dengan keadaan bercampur baur memikirkan masalah traffic-jem, banjir dan sebagainya.

Bagi aku sambutan kali ini ala kadar sahaja. Al-maklumlah tak tau tak pulang ke mana. Tiada kampung, tiada modal, tiada segalanya. Nak pergi ke Shah Alam, rumah Kak Ngah kena pakai modai lebih. Bukan berkira berkaitan ongkos tetapi memang kali ini terpaksa menahan nafsu menziarahi kerana 'tak berapa nak ada'. Mungkin Kak Ngah bising, kenapa kami tak jengok mak. Tapi aku tau mak faham keadaan kami. Nak pulang ke kampung diRaub, siapa yang ada disana? Rumah tinggal, jiran-jiran dan pindah, kampung dan naik semak samun hampir menjadi belukar. Nak pulang ke Kg Damak, Jerantut Kak Siah belum tentu ada kat rumah. Tak kan nak pergi kesana dengan tangan kosong, walhal keadaan kantung sendiri pun tak cukup. Nak balik ke Sg Besar jauh.... Janjinya semua saudara mara datang berkumpul di rumah. Tapi itulah keadaannya, kita hanya merancang Tuhan yang menentukan. Mau tak mahu maka kami berhari rayalah empat beranak, isteriku, anakku dan emak saudara isteri ku. Nak pergi berjalan jauh tak boleh tinggalkan mak saudara beliau yang dalam keuzuran. Berayalah di Taman Bukit Chamang Bentong Pahang. Akupun turut berkorban dengan berdiam diri di sini.

Tambahan dulu keadaan kesihatanku yang tidak begitu mengizinkan apabila duduk lama dalam kereta. Sakit pinggangku datang kembali. Itulah pasal sapa suruh makan lemang dah pulut banyak sangat. Untuk makluman semua kepada yang tak tahan makan pulut lemang janganlah makan kerana ianya boleh mengakibat angin dan saluran pembuluh darah jadi mengecil lebih-lebih lagi jika dimakan bersama sayuran kekacang, kobis, susu dan serat. Jika perlu rujuk suratkhabar Minguan Malaysia semalam bertarikh 29 November 2009. Ini tandanya faktor umur dan bertambah. Awas banyak makan banyak risikonyer.

Walaupun kami tak terlibat secara langsung dalam acara korban di persekitaran. Bukan tak nak joint tapi keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan. Ada juga hamba Alllah yang sudi menghantar daging korban. Dekat 2 kilo, banyak tuh. Terimah kasih, jasa kalian amatlah dihargai. Ada juga hikmatnya bila badan sakit-sakit ni, jadi terpaksalah terperap kat rumah je sambil layan movie 2010, Ninja, Terminator Solv... dan macam-macam lagi. Boring-boring pi pekena canai kat Restoran Tawakkal sambil baca paper sapai abis Sinar harian, Metro, Kosmo, harakah dan lain. Roti satu, teh tarik kurang manis satu, roti telor satu ha ha ha

Sempat gak kami buat barbeque ikan patin, pirahna, jelawat dan ikan talapia bersama jiran sebelah umah (Abg Ishak dan Kak Nor) Depa pun tak balik kemana-mana raya tahun ni. Tapi aku cam biasa, tak makan ikan tuh. Maka digantikan dengan ikan cencaru, sotong, udang. Erg..kenyang. Ops sori

No comments:

Post a Comment