Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Sunday, November 29, 2009

duit orang..bukan duit kita

Dalam arus kemodenan sekarang kita tetap memerlukan wang atau duit untuk keperluan asas seharian. saya bersetuju dengan beberapa penulis blog yang mengatakan duit bukan boleh beli segalan-galanya. Namun hakikat sekarang lain, kita perlu ada duit untuk mendapatkan perkara yang lain. Bukan bermaksud saya ni hamba duit, tidak.

Sekadar ingin bergkongsi pendapat dan pandangan sahaja. Kepada yang berduit gunakanlah duit secara berhemat dan janganlah membazir dan jagailah duit anda jangan tercicir. Kepada yang tak berduit tu kita diam-diam sahajalah. kenapa pulak tiba-tiba saya bercerita pasal duit ni? Bukan apa, cerita sebenar disebalik duit ni ialah jika kita terjumpa duit orang (tidak diketaui tuannya) janganlah tuan puan ambil. Begini.. kesah ini berlaku pada diri saya beberapa tahun dahulu.

Saya pernah terjumpa duit RM100 betul-betul dihalaman rumah saya. Ketika itu duit RM100 masih diperlakukan. Lantas itu saya terus mengambilnya tanpa berfikir panjang. Maklumlah rezeki terpijak kononya. Tiba-tiba sewaktu saya hendak pergi membeli surat khabar saya terus membayar menggunakan wang tersebut tadi. Secara logiknya mestilah lebihan wang tersebut berjumlah dalam RM99.00 kerana surat khabar hanya RM1.00 sahaja. Betul tak? Entah macam mana tuan kedai telah mengembalikan baki kepada sebanyak RM1.00 dan saya tidak menyedarinya. Apabila pulang masih tercengang-cengang kemana perginya duit lebihan RM99.00 tadi. Pelik kan? Sebab duit itu bukan hak saya.

Saya pernah terjumpa duit sebanyak RM100, lantas saya tetap mengambilnya untuk disimpan sementara. Kebetulan hari itu saya kena pergi bertugas ke Kuantan untuk menjadi Lisson Officer kepada Big Boss saya. Kebetulan saya mengeluarkan wang sebanyak RM1,000.00 untuk bayar bil air api, bil kereta, barangan dapur dan sebagainya. Kemudian saya pergi ke kedai bunga untuk membeli sejambak bunga untuk dipersembahkan kepada Big Boss (atas arahan pegawai atasan) Lantas saya membayar bunga tersebut dengan harga lebih kurang RM48.00 manakala lebihan baki duit dari RM100 tadi saya simpan didalam poket dompet. Sampai sahaja dirumah saya dapati wang saya sebanyak RM1000.00 +RM52.00 telah tercicir atau hilang. Uhuuuu...kerana jumpa RM100 hilang seribu, bermakna Tuhan balas cash 100% on the dot.

Sejak itu kalau terjumpa duit 1 sen or 10 sen saya tak ambil. Kerana jika ianya bukan hak kita jika kita ambil maka Allah akan balas cash. Begitu jugalah dalam kehidupan seharian kita, jika itu bukan harta dan rezeki kita maka ia tetap bukan rezeki kita. Walahualam.

No comments:

Post a Comment