Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Tuesday, November 24, 2009

Memaafi dan memohon maaf

Sukar bagi kita untuk memaafkan atas apa jua yang meyebabkan diri kita terasa, terusik, tersinggung, tercalar, sedih, pedih dan sebagainya. Tetapi atas nama tanggungjawab sesama insan kita wajar memaafkan segala kesalahan dan salah laku, salah erti, salah tafsir, salah pandang dan sebagainya untuk kebaikan bersama. Selama mana kita ingin bersengketa pada hal hidup kita bukan semakin lama menongkah arus dan menongkah langit. Rumah kata pergi, kubur kata mari.

Pada kesempatan ketika Muslimin dan Muslimat pergi mengerjakan ibadah haji dan ibadah korban maka secara terbuka saya memaafkan kepada sesiapa yang pernah melakukan kesalahan dan kesilapan terhadap diri ini secara zahir atau batin. Namun begitu jualah diri ini hendaknya berharap agar setiap perbuatan dan salah laku yang dilakukan secara sengaja atau tidak sengaja dimaafkan. Begitu juga diri ini yang pernah menyakit hati insan lain sekali lagi menghulurkan kedua tapak tangan dan terima kata-kata hikmat dariku 'please forgive me, please...'

Kepada rakan seperjuangan dan sahabat handai serta taulan sekalian tidak akan rugi menurunkan ego masing-masing bagi menghulur kemaafaan. Takkan hilang bisa ular ketika menyusur di bawah akar. Tak kan hilang maruah seseorang dengan membisikkan 'maafkan aku'. Tidak akan susut satu sen nilai harta tuan dan puan andaikata sekadar mengungkapkan perkataan maaf.

Saya bukanlah orang bijak pandai dapat urusan maaf bermafaan sesama insan ni, tetapi andaikata orang telah meminta maaf tetapi tidak diterima maaf tak tau nak katalah, terserahlah... Semoga Allah jua yang membalas, redha dan terima balasan seadanya. Mungkin hukum karma telah disusun begitu rupa ada masanya kita dibawah ada masanya kita diatas. Telah tersurat di Luh Mahfuz bahawa si Polan bin Si Polan, Si Anu binti si Anu dan lain ditakdir bercakaran sesama sendiri dan disana juga tertulis mereka akan berdamai, ber.... Mana kita tau kan? Setiap amal dan perbuatan dibalas dengan dua cara samada cash atau dividen masa hadapan (akhirat). Jangan dilupa kepada percaya kepada Qadha dan Qadar yang telah ditetapkan. Sebelum saya merapu jauh lagi lebih secara akhir kata ampunkan salah silap diri yang hina ini. Salam Aidil Adha dan selamat hari raya korban.

No comments:

Post a Comment