Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Thursday, November 12, 2009

Hanif Herman - Bab II

Masuk sahaja sekolah baru, Sek Menengah Tengku Kudin, Hanif terus dikerumuni oleh 'amoi.' Riuh rendah bertukar idea dan bertanya nama dan khabar. Maklumlah kulitnya putih macam Cina. Akhirnya Hanif berjaya memasuki kelas 4 sains 1, dimana bebudak melayu hanya boleh dibilang dengan jari cuma beberapa kerat sahaja. Faizal, Rozamin, Norazah dan beberapa orang lagi. Tetapi jikalau kelas 4 sains 2 ramailah pelajar Melayu. Ini merupakan tahun pertama Hanif menduduki asrama. Belum pun habis hari pertama persekolahan, Hanif telah terpandang seorang pelajar perempuan yang bernama Ana. Memang cantik, menarik, putih, gebu dan sesiapa yang terpandang pasti tidak berkelip. Tidak terlepas dari mata Hanif sehinggakan beliau sanggup 'skodeng' dari tepi pintu atau celah-celah sisipan tingkap nako. Mata mereka terus bertentangan tanda satu aura permulaan kepada persahabatan.

Rupa-rupanya gerak geri Hanif disedari oleh Norazah yang juga teman satu sekolah terdahulu (Sek Menengah Kebangsaan Dong). Tetapi Hanif cuba mengelak dari mengiyakan kebenaran tersebut. Norazah tau satu ketika Hanif juga turut menaruh hati terhadap beliau namun ketika itu Norazah hanya memikirkan pelajaran semata-mata.

Masa terus berlalu, perhubungan antara Hanif dengan Ana berterusan tanpa disedari oleh rakan-rakan dan taulan. Tambahan pula mereka tinggal diasrama. Walaupun tiada perhubungan asas komunikasi ketika itu hanya berbekalkan surat menyurat pun sudah dikira memadai. Ramai teman-teman tidak mempercayai perhubungan Hanif dan Herma. Bila masa diaorang dating? Bila masa berjumpa. Ada..terutama waktu selepas 'prep' dan juga selepas makan petang di asrama. Tambahan pula Hanif merupakan telah dilantiik sebagai pengawas asrama.

Perhubungan berterusan dengan surat saling berutusan. Maklumlah seorang di Kg Batu Malim seorang di Kg Kuala Dong. Jauh tu. Apabila weekend sahaja ada peluang untuk keluar dari asrama maka pertemuan diaturkan. Tempat perjumpaan antara Hanif dan Ana ialah di Kedai ABC no. 1 ataupun diRestoran Kari Ayam Sempalit. Kelihatan cinta mereka cukup mekar dan suci. Tidak tercalar langsung dengan titik noda atau garis-garis negetif. Keharmonian dan tatasulia perhubungan sangat-sangat dijaga, tiada langsung berlaku sebarang persentuhan kulit atau sebagai. Tetapi zaman sekarang ini lain.

Namun langit cerah tidak selalu indah buat Hanif dan Ana. Kali ini asrama puteri telah digemparkan oleh pencobohan pelajar asrama lelaki. Peritiwa ini berlaku ketika peserta berbahas Bahasa Inggeris seluruh Pahang menginap di asrama puteri Sek Menengah Tengku Kudin Raub. Gempar memang cukup mengemparkan. Hanif merupakan calon pilihan pelajar setelah diadakan public canning pada keesokan malamnya. Selain itu calon lain yang diundi oleh pelajar ialah David Liew. Kedua-dua pelajar ini memang baik dan adalah mustahil mereka melakukan kerja-kerja tersebut.

Dada dan nafas Hanif terus bergetar kerana Cikgu Shafie memanggil beliau ke pejabat. Pada awalnya Hanif hanya diam mencuka. Hanif diarahkan bersumpah dengan Al-Quran jika tidak bersubahat. Jika beliau tidak mengaku maka nama-nama besar sekolah seperti Dwen, Hisyam, Rotten, Zil akan terperangkap malahan satu malapetaka akan berlaku tambahan pula jika perkara sebegini diketahui oleh guru disiplin sekolah. Entah macam mana, Hanif menmdapat idea memohon agar sumpah dengan Al-Quran tidak boleh main-main. Beliau sanggup menerima akibat asalkan nama baik sekolah dan rakan-rakan tidak tercemar. David Liew terlepas.

Suhana menangis seakan tidak percaya Hanif melakukan perkara tersebut. Beliau cuba merapati Hanif tetapi gagal. Hanif seringkali menjauhi dari diri Ana. Seolah-olah perhubungan mereka telah putus sama sekali. Namun dalam hati kecil Hanif terasa amat malu dengan Suhana. Tambahan pula Hanif dikenakan hukuman gantung asrama selama 2 minggu. Namun begitu kelicikan idea Hanif amat dikagumi. Segala surat menyurat berkaitan 'kenakalan' tidak sampai ke keluarganya. Terlebih dahulu telah ditapis oleh kawan-kawannya di kampung. Dimana Hanif tinggal.. sedangkan beliau tidak pulang kerumahnya dikampung? Sedangkan pada hari persekolahan beliau hadir seperti biasa.

Hati Hanif tidak tenteram selagi belum dapat berbicara dengan Ana. Sehinggakan suatu hati empat mata bertentang mata. Suhana menangis tersedu sehinggakan hampir memeluk Hanif. Hanif cepat mententeramkan keadaan dan berlakulah persentuhan pertama sepanjang percintaan tersebut. Hanif menceritakan hal sebenar dimana beliau tidak terlibat tetapi terpaksa berkorban untuk menyelamatkan kawan-kawan. Pada mulanya agak sukar untuk Ana mempercayai namun dalam hati beliau telahpun berkata Hanif tak mungkin berbuat sedemikian tanpa sebab. Mujur konflik ini cepat diredakan. Hanif tahu, walaupun ramai yang membenci yang pasti Suhana tetap sayang padanya. Pertama suatu ketika dalam surat mereka tertulis dengan permulaan Qalam Bismillahirrahmanirrahim (warna merah) dikaulah kekasih awal dan akhir. Indah sungguh rupa-rupanya bercinta monyet. Ayat penuh bunga-bunga dan penuh perasaan.

Episod seterusnya nanti utusan berbalas surat.

No comments:

Post a Comment