Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Monday, January 25, 2010

Jom Pi Urut

Salam 1 Malaysia, salam blogger buat semua. Yeah...kali ini aku ingin berkongsi tentang ilmu orang Melayu turun temurun. Nak percaya, percayalah.. kalau tak nak percaya pun tak pe tak paksa. Al-kisah tempohari aku asyik kena sakit pinggang, ingat tak? Kalau tak ingat tu memang kalian tidak lawat blog akulah. Tak pe..abaikan.
- Maka al-kisah aku pergi berjumpa seorang yang bernama Pak Hamid, di Felda Lurah Bilut, Bentong. Rupa-rupanya beliau ni seorang tukang urut yang terkenal. Berasal dari Kg Temau, Raub dan mempunyai keturunan Mat Kilau Pahlawaan Melayu terbilang. Sudah 40 tahun melakukan kerja halal ini. sekarang beliau telah berumur 63 tahun tetapi masih gagah perkasa dan sasa. Tubuh badan dia ala-ala badan aku ni. Kategori saiz XL.
- Aku bukan nak bercerita tentang peribadi beliau. Tetapi sekadar nak berkongsi pengalaman sakit, nikmat, sedap, geli dan lega apabila diurut. Maklumlah aku ni bukan biasa sangat urut-urut ni. Nanti silap urut lain jadinya. Maka oleh kerana kesakitan yang teramat sangat, akupun pergi ke sana bersama seorang teman. Maka bermulah episod urut mengurut.
- Mula dia urut kepala, muka, bahu, tangan, perut dan kaki. Tak terkira sakitnya apabila urutan pertama kali, dimana dengar bunyi 'angin' berbiji-biji dari dalam badan seolah-olah pecah atau bergerak turun mengikut gosokan tangan Pak Hamid. Gosokan kali pertama sakit, kali kedua sakit kurang, kali ketiga hilang sakit timbul perasaan lega dan puas. Begitulah hingga selesai prosesnya. Nak dijadikan cerita sesudah itu Pak hamid menyuruh aku ni bangun, tunduk dan rukuk lantas bertanyakan kepada aku. "Sakit lagi tak?" Dengan selamba aku menjawab, "hilang dah" nampak macam tak percaya kan. Itulah hakikat urut tradasional. Jika kita berjumpa tempat yang betul maka hilang segala masalah, kesakitan dan penderitaan.
- Cukuplah kesah aku kali ini, kalau nak try aku boleh bawa berjumpa Pak Hamid. Badan kita ni bila dah berumur angin masuk. Ia masuk ikut makanan, air dan sebagainya. Jangan tahan-tahan angin nanti badan kalian berangin.

6 comments:

  1. nak number pak hamid ni boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni watshap Pak Hamid as tak.jika ad kirim y no ny

      Delete
  2. ni email saya adreanna_cun@yahoo.com (lelaki, emel je pelik) emel yer saya number phone dia, tinggal di bentong

    ReplyDelete
  3. telah diemailkan no Telefon 09-2377822

    ReplyDelete
  4. urut tu kita pakai sluar pendek kan?

    ReplyDelete
  5. a'kum, berapa harga urut? email saya hackerslogy@yahoo.com

    terima kasih.

    ReplyDelete