Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Thursday, December 30, 2010

Menyelusuri Sg Kuantan

Tepat jam 2100 aku menuruni jeti tanpa tangga terus ke dalam bot dan menyusuri serta mudik ke hulu sungai Kuantan dalam kegelapan malam demi tugas bersama rakan sekerja. Tatkala hujan gerimis mula mengundang dan kesejukan yang mengundang dingin sampai ke tulang. Dalam kegelapan malam terpancar keindahan bandar Kuantan dan sepanjang sungai. Terpapar signboard gergasi putih tertulis perkataan KUANTAN di seberang sungai dengan limpahan cahaya berwarna hijau. Puluhan orang sedang leka memancing sepanjang 'Benteng' dengan diselang seli bot-bot nelayan keluar masuk. Terasa nyaman kerana hembusan bayu laut dan juga bayu sungai yang menerpa dan menyapa pipiku.


Lama sangat rasanya aku tidak menggunakan kasut original SWAT, lampu suluh the police, porce bag deuter. Kali ini terpaksa aku gunakan kerana cuaca tidak mengizinkan; lembap dan licin.


Baru kini ku sedar dalam gelap itu ada sinar. Semakin lama semakin jelas, walaupun tiada cahaya bulan atau bintang. Hanya berpaksikan cahaya langit dan lampu limpah dek bot. Cuaca ketika ini sebetulnya akan mengganas dengan angin kencang dan gelora laut. Tetapi pada malam ini agak berlainan, bot aku boleh menerjah arus tanpa sebarang masalah besar. Alhamdulillah perjalanan kami lancar dan selamat.

Tiada apa-apa yang mencurigakan berlaku. Mungkin semua orang sedang nyenyak dibuai mimipi oleh kejayaan pasukan bolasepak Malaysia dalam kejohanan AFF Suzuki Cup. Mungkin malam ini digunakan sepenuhnya dengan berihat atau bersantai. maklumlah esok cuti peristiwa.
Sesekali kami dikejutkan dengan objek yang terapung. Kekadang terdetik juga didalam hati, menjangkakan perkara yang bukan-bukan seperti buaya melintang, bangkai hanyut dan sebagainya.

Sesekali enjin bot terhenti.. Kami berpandangan sesama sendiri. Biarlah. Apa-apa pun yang kami 'terlanggar', akan kami abaikan. Janji ianya tidak menggangu gugat perjalanan kami. Memang itulah risiko yang terpaksa kami hadapi, 'sampah hanyut', 'balak melintang', 'objek hidup', 'hidupan malam' dan sebagainya kami anggap sebagai iklan sahaja. Jika dilihat dengan mata kasar puluhan objek putih bergerak dipermukaan sungai dikiri kanan bot kami.


Setelah hampir 2 jam kami meronda kelihatan cahaya yang sangat indah dikiri kanan kami. Ku sangkan api rupanya kelip-kelip. Maha Kaya ciptaan Ilahi, aku berpeluang untuk melihat kelip-kelip @ kunang-kunang dengan jelas dan dekat. Ianya sangat indah, pokok bercahaya kelihatan seperti lampu di I-City. Apa yang lebih menariknya aku belajar mengendalikan bot dalam keadaan gelap, dingin, gerimis. Alhamdulillah ujian ini telah kulalui dengan jayanya.

No comments:

Post a Comment