Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Thursday, December 9, 2010

Membiasakan diri dengan apa yang belum biasa

Hampir seminggu aku berada di RC Pahang untuk memulakan kehidupan baru. Pada peringkat awalnya agak sukar untuk aku membiasakan keadaan. Walhal aku sudah biasa dengan keadaan dan suasana di Kuantan. Kenapa ye? Selalunya aku serta merta menyesuaikan diri bak 'sesumpah bertukar warna'. Namun kali ini agak berlainan. Apa yang pasti sokongan dari rakan sekerja dan team amat dihargai. Terima kasih kalian. Kerana kalian aku berusaha untuk menjadi lebih baik dari apa yang aku ada, setidak-tidaknya lebih sedikit dari kebiasaannya. Tambahan pula ianya bersempena Maal Hijrah yang baru sahaja menjelma. Tidak terlambat untuk aku mengucapkan selamat Tahun Baru kepada muslimin dan juga muslimat yang membaca blogku ini.

Banyak perkara baru dan banyak lagi yang bakal kupelajari dirantauan ini. Walaupun dinegeri sendiri tetapi terasa begitu asing sekali. Terkenang kampung halaman, tetapi kampung ku sudah tidak ujud lagi (Kuala Dong), hanya sekadar nama diatas peta. Teringat kampung angkatku Kuala Repas (Taman Bukit Chamang) yang telah kudiami selama lebih 5 tahun. Yang pasti aku akan kembali jua kesana, cuma masa dan keadaan sahaja yang menentukan. Sekali lagi aku mengimbau mula-mula kedatanganku ke Bentong samalah dengan kedatangan ku ke Kuantan (Bukit Pelindung). Sesampai sahaja disini aku memulakan tugas sebagai pencuci rumahku. Menyapu, mengemop, mengelap semua kulakukan. Membasuh lantai, 'menggaras' membuang dan sebagainya. Peristiwa yang sama berlaku. "Bedebuk!" bunyi macam nangka jatuh. Aku jatuh lagi ketika bermain dengan air sambil membasuh rumah. Aduh Tuhan sahaja yang tahu betapa sakitnya. Buat sorang-sorang memanglah macam ni.

Terlebih dahulu aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada sahabatkku saudara Zulkurnai kerana sudi menumpangkan diriku pada malam permulaan kedatanganku. Kalau tak silap hampir dua malam juga dirumah beliau. Jasa beliau tetap dikenang. Hampir kosong peti ais beliau aku kerjakan. Ops! bukan semua..air sahaja. Tak kiralah air manis ke, air gas ke, air kosong ke habis aku kerjakan.

Yang pasti kini aku akan meneruskan perjuangan dan karierku di Kuantan. Selama mana aku belum pasti. Hanya berserah dan biarlah masa dan keadaan yang menentukan.

1 comment: