Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Thursday, May 20, 2010

Khas untuk Panglima Berantai

Tahniah kepada Panglima Berantai berjaya menerajui Inderapura dengan cemerlang dan jaya sehingga tersohor dipelusok Kepulauan. Mungkin ini atas usaha Panglima seorang. Mungkin rakyat marhaim tidak banyak membantu. Hairan bin ajaib juga kebal sungguh Panglima, hebat sungguh Panglima dapat memerintah Inderapura dengan makmurnya. Makmur? tidak gunakan dikatakan makmur tetapi rakyat menderita, jika tidak percaya cuba buat ujian kepada rakyaat jelata. Bukan raakyat tidak merasa bangga terhadap kejayaan Inderapura tetapi jangan sampai rakyat memberontak, jangan sampai rakyat mendoakan ketidakpuasan hati mereka, jangan sampai mereka membuakkan kemarahan mereka. Janganlah terlampau taksub untuk mengejar kemashuran, pandanglah lihatlah kebawah. Dunia semata-mata. Apalah guna kemashuran tetapi jiwa rakyat menderita.
Jangan biarkan dirimu asyik dibuai sangjungan, dibelai pujian, dahaga ketamakan. Bersederhanalah. Kita masih ada pegangan agama dan Al-hadis. Baliklah kepangkal jalan, masih belum terlambat, masih ada yang sayang.
Kepada pendekar wa ampu sana wa ampu sini, hentikanlah permainan silat kotormu kelak akan membinasakan dirimu, keluargamu dan keturunanmu. Ingatlah pelanduk sentiasa lupakan jerat, tetapi jerat tidak pernah lupakan pelandok. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya ke tanah jua ia jatuh. Sekebal-kebal Raja Ali Haji tumpas jua dek peluru perak sahabat sendiri. Segagah-gagah Kesultanan Melaka akhirnya tewas juga dek kerana Tun Mendalier dan juga fitnah serta adu domba. Hebat sungguh Inderapura ketika ini, tampak tenang tetapi bergelora.
Jagailah dan perintah seadil-adilnya ke semua tanah jajahan panglima. Tidakkah Panglima suatu masa pernah berguru dan menuntut di tanah jajahan Panglima. Tidakkah sang pendekar pun pernah berguru disana. Mungkin Panglima dan pendekar terlupa disana tempat segala buangan jin dan syaitan serta sumpahan raka kepada penghuninya? Lupakah dengan sumpah dan perjanjian diantara bukit dan laut? Kenapa Panglima berubah, adakah habis madu sepah dibuang, adakah kerana seekor nyamuk habis kelambu dibakar, adakah panglima telah buang tabiat atas tanda-tanda tidak mahu hidup didunia ini lagi?
Sang Rajuna Tapa pernah berpesan sebelum ianya parah melanda lebih baik dirawat luka, kelak apabila busung melanda binasa segalanya. Jangan biarkan susu sebelanga rosak dek setitik nila. Jangan biarkan retak menunggu belah. Jangan kerana hanya seorang pendekar, panglima berhabis-habisan memberikan hak kekebalan dari sebarang serangan. Nescaya pendekar itulah yang akan membinasakan Panglima. Jikapun sudah terlambat jangan terlalu angkuh dengan setiap kejayaan dan kemenangan. Semua itu tidak akan kekal abadi. Hanya Allah sahaja yang Kekal.. Wallahualam...

No comments:

Post a Comment