Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Tuesday, May 18, 2010

Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali

Teringat pesan orang tua-tua dahulu;

"Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali"

Kekadang bila mengenangkan pepatah tersebut memang hati terasa sedih. Mengapa? Kerana walau kita berbuat baik sekalipun, tetapi jikalau kawan main kawan betullah cakap pepatah tu. Buat baik perpada-pada. Ingatlah mereka akan sentiasa mengambil kesempatan diatas kebaikan kita. Bagi yang belum pernah terkena kepada batang hidung sendiri maka akan berkata apalah kau ni, kecik punya hal nak ambil hati dan macam-macam anggapan negetif terhadap diri ku. Sepatutnya sebagai kawan kita sentiasa saling percaya mempercayai dan saling bantu membantu, ini tidak, saling hendak bersaing dan jatuh menjatuhkan. Jikalau bersaing untuk kebaikan tak mengapa, teruskan. Ini dengan takbur berkata siapa boleh lawan Aku, apa dia boleh buat dan banyak lagi kata-kata menyakitkan dan provokasi dikhalayak ramai. Perlukah kita berkawan dengan sebegini.
Ini pula kes yang lain tetapi berkait dengan baik berpada-pada. Apa saja perbuatan baik yang pernah kita lakukakan akan menjadi racun dan duri kepada mereka yang pernah kita buat baik. Segala kebaikan kita disalah tafsirkan. Ditafsirkan sebagai bodeklah, banyak duit rasuahlah, ramai kawan-kawan luarlah dan sebagainya. Tak bolehlah macam itu. Segala kehendak kita layan, kita raikan, permintaan dipenuhi. Atas sebab kerana 'seorang' yang dikatakan hebat, kita pulak yang disalah ertikan. Sudahlah begitu dibezantara (double standard) dan diperlecehkan. Bagi yang belum terkena, diulangi buat baik berpada-pada. Beginikan cara seorang pemimpin yang dikatakan hebat, ditabalkan sebagai cemerlang melayan anak buah? Renungkanlah.
Bukan apa aku cuba buat tak tau sahaja. Tetapi sudah heboh satu Malaya dengan perlakuan dan permainan politik mereka ni. Apa-apa pun aku redha dengan ketentuan Ilahi.

No comments:

Post a Comment