Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Thursday, August 4, 2011

Percaya pada diri sendiri

Perkara yang paling sukar di dunia ini ialah membuat orang percaya kepada kekuatan sendiri dan menggunakan kemampuan tersembunyi yang ada di dalam dirinya. Apabila kita mempunyai anggapan yang lebih besar tentang diri sendiri, maka kita boleh mencapai lebih banyak daripada yang kita milikki sekarang, dan hal ini juga berlaku bagi orang-orang yang dinilai berjaya sekalipun.

Titik tolak dari semua aspek prestasi adalah dengan mengenali diri sendiri. Kita harus melihat jauh ke dalam diri supaya dapat benar-benar mengenal diri sendiri. Kita harus melihat kejayaan yang ada di dalam diri kita dengan segala kemungkinannya yang belum tergali dan belum berkembang. Untuk mengenal diri sendiri, kita harus menyedari bahawa tidak ada kekurangan diri manusia yang diciptakan Allah. Satu-satunya kekurangan yang ada ialah yang kita letakkan pada diri kita sendiri.

Kenapa kita kata begitu? Kerana terdapat begitu sedikit orang yang mencapai kejayaan yang lebih besar di dalam hidup adalah kenyataan bahawa kita tidak mempelajari fakta bahawa sejak dilahirkan. Kita telah diberi kelengkapan untuk mendapatkan kejayaan. Iaitu pencapaian kejayaan adalah hak asasi kita sebagai insan.

Allah mencipta diri kita untuk kita berjaya dan bukannya gagal tetapi untuk menjadi kuat dan bukannya lemah.

Apabila kita menemui diri kita sendiri, maka kita akan dapat meningkatkan pembelajaran serta menguatkan diri untuk lebih berjaya, lebih kuat dan lebih kuat lagi.

DEAN SWITF ada menyatakan bahawa " Manusia telah dituduh kerana tidak mengetahui kelemahan mereka sendiri, namun barangkali juga hanya sedikit orang yang tahu kekuatanya sendiri. Pada diri manusia seperti juga tanah, kadang-kadang terdapat bijih emas yang sama sekali tidak diketahui pemiliknya"

No comments:

Post a Comment