Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Monday, August 22, 2011

Keluhan Wan/Opah/Nenek

Kekadang rasa nak marah pun ada. Bukan apa mengenangkan anak-anak saudara yang dah besar panjang yang dah mula tak mau mendekati wan/opah/nenek yang dah tua ni. Masa kecik-kecik dulu bukan main, manjanya, baiknya, selalu melayan dan bermanja dengan Wan. Tetapi bila dan besar tambahan bila dah kahwin, herm..menyombong nak mampus. "Herm..alahai anak cucu aku kenapalah menyombong"

Bukan apa bila kita dah tua ni, maka ketika itu segala perasaan sensitif, geram, marah semuanya ada. Itulah antara luahan isi hati Wan. Tetapi oleh kerana zaman dah berubah mungkin itulah faktor anak cucu berubah. Tetapi apa-apa pun kita tetap dikehendaki menghormati orang tua. Cuba kita lihat sejarah kebelakang. Tanpa ibu bapa maka tiadalah kita. Tanpa kasih sayang mereka maka kita belum tentu sempurna hidup didunia ini.

Kekadang terkilan sangat-sangat dengan anak-anak zaman sekarang, cucu cicit zaman sekarang kerana tidak mampu membuatkan nenek/wan/opah mereka tersenyum. Adakah mak ayah mereka tidak mengajarnya? Namun dekat sekolah tak kan tak belajar sivik. Ya memang betul orang bijak pandai mengatakan bila hampir akhir zaman, manusia tidak lagi memunyai kasih sayang dan lupa akan budi dan jasa nenek moyang mereka, maka tinggallah segala jasa dan budi itu sebagai peninggalan sejarah. Oh ya satu lagi mungkin mereka tak pernah hidup susah...

No comments:

Post a Comment