Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Saturday, February 12, 2011

meredah sungai dan laut luas

selesai sahaja isyak..aku terus bersama rakan-rakan menuruni batang nibung ke laut. Malam kelihatan meriah kerana disepanjang sungai Kuantan baik di benteng Megaview hingga ke Tg Api penuh dengan joran yang bersilang-silang. Depa tu memancinglah..Kami biasalah dengan tugas. Terus meredah ombak..tetapi angin sedikit membara, munkin marahkan kami kot..tidak, hanya kebetulan sahaja. Kami berpatah langkah dan terus mengambil keputusan menghala ke arah sungai..mudik ke hulu. Sesetika berhenti di jeti tanpa nama dan tanpa sesiapapun, menantikan apa-apa juga yang mencurigakan.

Berjam-jam meneruskan perjalanan.. muncul beberapa buah bot dan kapal nelayan. Kami menghampiri dan memperkenalkan diri sebagai RC.. malangnya mereka tidak berupaya berkomunikasi dalam bahasa Malaysia @ Inggeris. Apalagi just sekadar bahasa isyarat sahajalah. Nak minta passport, no lesen dan nama puh susah. Tetapi bila tanya sudah makan dan minum pandai pulak menjawab. Lepas ni kena belajar bahasa Vietnam lah pulak. Habis.. mereka lebih ramai dari nelayan tempatan. Kalau bangsa Siam bolehlah aku sikit2 berkomunikasi.

Kami meneruskan tugas dengan meronda kembali ke arah laut terbuka. Gelap berombak dan berangin. Sempat juga berbuat seablock dan mengenal pasti beberapa buah bot untuk ditahan dan diperiksa. Kerjasama dari mereka amat dihargai dan faham akan tugas kami..

Dari jauh nampak cahaya terang benderang bandar Kuantan. Sejuk dingin semua ada. Tapi apakah ertinya Kuantan Bandar Lestari. Lestari bermaksud bandar kekal. Aku pun masih tidak mengerti apakah yang digambarkan pada slogan tersebut. Yang pasti panorama malam di Sg Kuantan atau di laut China Selatan amatlah indah ketika menghadap daratan.

2 comments:

  1. bangga tinggal kat kuantan... orang2 nye indah ngan suasana yang permai lagi... :) WE LOVE KUANTAN~ haha

    pink today :)

    ReplyDelete