Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Sunday, February 6, 2011

Explorasi XPDC Hutan Belum

Tanggal 30 Jan 2011 jam 7.45 pagi telahpun mengolekkan tayar kereta BGW4262 untuk mengambil Jadarahtul Husna di Balok. Jam 8.00 pagi terus ke Highway PLUS menuju ke arah utara. Lagipun telah berjanji dengan rakan-rakan dari Johor Baharu untuk berjumpa di R&R Rawang. Sempat sarapan di R&R Temerloh. Perjalanan agak tersekat memandang terpaksa eskort kereta Kerabat Diraja Pahang hanya berkelajuan 100-110km sahaja. Lagipun cuaca hujan sepanjang jalan. Yang pasti dalam kereta kami sering perpandangan dan berperang. Bunyi tembakan kong! kong! ha ha bunyi batuk dan dehem lah.

Jam 12.00 tengahari sampai ke destinasi persingahan utama malangnya kawan-kawan dari Selatan belum kelihatan. Menunggu hampir 2 jam. Mereka menghubungi baru bergerak dari Tol Air Keroh. Nampak gayanya aku terpaksa bergerak perlahan-lahan ke R&R Sg Perak. Sepanjang perjalanan aku tidak ingat berapa kali berhenti dan tertidur. Hampir habis ke semua buah-buahan telah dicuba dan dirasa sementara menunggu ketibaan rakan-rakan. Amir, Jimi, Ida, Shima, Din dan Kajol turut konvoi menuju ke arah utara menuju ke Bagam Alam Penang (Butterworth) untuk bermalam disana (rumah PEWAKAS). Jam lebih kurang 8.00 malam kami tiba. Malangnya rakan-rakan dari Muar (Kamal, Imran, Zizi dan Akma dikhabarkan baru bergerak dari Melaka jam 6.00 petang tadi dan Cif Omar berserta isteri dan anak dijangka akan tiba dalam tempoh sejam lagi. Kedatangan kami telah disambut oleh Lan dan isteri serta Azmi dan Meor. Kami sempat pergi ke Prawn Village untuk makan makan bersama-sama. Ikan Kerapu Besar kukus pedas masam manis, lala masak sambal, ketam goreng berkari, sayur cendawan pekat, udang goreng madu telur dalam buluh, air kelapa, fresh orange, chinese tea dll. Erm..memang sedap menyelerakan sehinggakan yang sakit dan demam hilang sakitnya seketika. Sesudah makan pulang ke Rumah PEWAKAS untuk agihan ration sedikit seorang. Masing telah menunjukkan kepakaran dan kehebatan masing-masing dengan memperagakan barangan yang terpilih seperti pisau ramboo, lampu suluh, bag sandang, pisau lipat, ponco, hammock dan sebagainya. Dalam diam tak diam jam ditangan sudah menunjukkan jam 2.30 pagi tetapi kami masih belum tidur. Masing-masing leka mengemas dan packing barangan masing-masing.

Hampir jam 3.00 pagi aku diheret oleh Husna ke klinik berhampiran untuk mencari ubat demam, batuk dan tak boleh melepas (angin). Pusing punya pusing akhirnya berjumpa. Terbang RM80 untuk ubat-ubatan yang diterima.

Jam 6.30 pada 31 hb Jan 2011, semua telah bersedia untuk bergerak ke Highway Gerik-Jeli. Hampir 2 jam perjalanan kami berhenti rehat untuk sarapan. Teruskan perjalanan dengan likuan jalan yang berbelok-belok dan turun naik bukit. Kami tiba di Pengkalan Marin Tasik Banding dan terus menuju ke tepian tasik kerana 3 buah bot telah tersedia menunggu kami. Perjalanan mengambil masa selama 2 jam. Tetapi sebelum itu kami mengalamai masalah teknikal dimana salah seorang dari kami, Husna tiada permit/kebenaran mengikuti rombongan sehingga kami berpatah kembali ke pengkalan untuk pengisian dan kebenaran rombongan. Akhirnya kami telah sempat ke Kg Sg Tiang untuk mengambil pemandu pelancongan Asli dari Suku Jahai iaitu Bola dan Helmi seterusnya mudik ke Sg Tiang sehinggalah bot tidak boleh mudik lagi. Yang pasti bot kami juga sempat berlumba sesama kami. Keadaan sungai baru sahaja selepas air naik dan kelihatan agajk keruh. Sebaik sahaja kami melangkah ke darat dari bot, kebanyakan rakan-rakan wanita terjerit-jerit kerana Sang Pacat telah melompat dan menghisap darah mereka. Puluhan pacat baik yang kecil, halus, sedang, hitam, coklat mahupun yang hijau. Ada yang sempat menyembur Baigon hijau, air tembakau dan sebagainya. Perjalanan diteruskan dengan meredah semak samun dan belukar. Kebanyakannya kami meredah lautan paku pakis selama lebih kurang 2 jam lagi dengan ration dan bag yang digalas. Cuaca kelihatan mendung. Perjalanan kami terpaksa mengharungi duri semalu, selut, anak sungai, jambatan batang katu, sisi tebing sungai, celah-celah buluh dan sebagainya.

Akhirnya kami terpaksa memberhentikan perjalanan dan membuat keputusan untuk berkhemah disuatu tempat tepian anak sungai memandang untuk pergi lebih jauh agar sukar kerana arus deras dan air sedang naik.. Tambahan salah seorang dari kami Shima sudah terlalu penat dan pancit. Lagipun jika kami teruskan lagi maka punca anak sungai yang berhampiran telah tiada walaupun sungai bersebelahan.

Semua mengambil tapak untuk berkhemah. Masing-masing sibuk untuk memasang khemah, memasang dapur, membuat ampaian, menyediakan makanan, mencari ikan dan sebagainya. Hari pun malam. Aktiviti diteruskan secara bebas, ada yang mandi, memancing, memasak, bercerita, berihat, mencuci-cuci seluar baju, menyalai baju dan sebaginya. Tepat jam 7.45 kami melepaskan 7 das mercun untuk menakutkan binatang buas yang berhampiran.

Keesokan harinya pada 1hb Feb 2011 kami berpecah kepada dua kumpulan. 1 group membuat persiapan masakan dan persekitaran. 1 group lagi pergi memancing, mencari pucuk paku, mandi, bergambar sakan. Aku? apalagi mandi, menyelam, berendam, terjun dan bergambar sakan. Mujurlah Kamal dan Jimi bawa kamera dapatlah aku menumpang tui. Apa yang menariknya, sekejap hujan panas sekejap berhenti.. Tapi bagi yang degil macam aku ni tetap terus mandi dan santai. Airnya sangat sejuk. Deras. Tengahari kami pulang ke pengkalan untuk makan tengahari. Sebelah petang aku mengikuti guide untuk melihat sendiri cara mereka menggunakan jerat bagi menangkap pelandok, rusa dan nipuh. Terasa semakin penat kerana aktiviti seharian tanpa henti. lama-kelamaan mataku terpejam, kabur, terlena didalam hammock...

2hb Feb 2011 kami meneruskan aktiviti dengan mencari dan menebang umbut bayas untuk dijadikan makanan. Erm.. lemak manis. Dengan tidak semena-mena seorang sahabat telah dihempap buluh reput betul-betul atas kepala beliau. Beliau mengadu sakit dan tiba terus menangis dan kemurungan. Tapi alhamdulillah tidak serius sangat. Sesudah itu kami juga sempat belajar mengenali pokok tongkat ali dan kacip fatimah. Manakala guide kami sangat rengan tulang dan bermurah hati menyiapkan beberapa cawan buluh dan senduk buatan buluh untuk dijadikan souviener. Aktiviti rutin diteruskan bebas tanpa ada tentetif program janji dengan syarat tidak boleh jauh dari lokasi khemah. Yang pasti disebelah malam kami dihidangkan dengan nasi dalam buluh (bukan lemang) yang dibungkus dengan daun.... maaf terlupa lah pulak namanya. Pearch.. sedap teringat seperti hari raya la pulak..

3hb Feb 2011 bersiap untuk pulang. namun terpaksa menggunakan jalan jauh dan berbukit kerana terdapat halangan gajah liar dihadapan. Kakiku telah melecet dan aku mengambil keputusan untuk berkaki ayam bagi mengelakan kecederaan lebih serius. Sepanjang perjalanan kami terjumpa kencing seladang, tahi gajah, tapak rusa dan sebagainya, hanya terlewat beberapa minit sahaja. Jika tidak mungkin sakan bergambar dengan hidupan liar disini. Akhirnya pencarian bunga pakma @ bunga reflesia berjaya. Nasib kami agak beruntung kerana berjaya menjumpai sekuntum reflesia yang besar dan segar. Ada juga yang mati berwarna hitam purple , black death reflasia. Ada juga yang masih berkudup..

Jam lebih kurang pukul 3 petang kami sampai ke Jeti Tasik Manding/Pengkalan Marin dalam keadaan kelaparan. Sempat pekena berger, kueh teow dan sebagainya. Masing-masing terasa seperti tidak mahu berpisah. Adat manusia bertemu dan berpisah. Cik Omar dan keluarga terpaksa pulang. Azmi kena balik untuk bekerja (night shift) manakala Lan, adiknya dan Meow juga mahu pulang. Yang lain-lain ada misi yang belum selesai iaitu bermalam dirumah mak Kajol. Jika ada rezeki sempat layan air panas dan menjelajahi Betong...

2 comments:

  1. sedap orang leh pegi marate2 kan.. dengkinye la.. hhuhuhu

    ReplyDelete
  2. namapak macam best..tapi hati didalam siapa yang tahu..bak kata org jauh merantau luas pemandangan.

    ReplyDelete