Anda Pelawat Ke

They call me 'botak'

Kuantan, Pahang Darul Makmur, Malaysia
Seorang pendiam dan pemalu. Tidak berambut (BOTAK) dan nampak macam garang nampak serious (orang kata) kuat tidur, kuat makan malahan kuat berdengkur. Mempunyai mata yang agak tajam dan nakal. Tidak handsome dan bersaiz agak gempal (XXL) Nampak je macam ni tapi suka bersukan. Suka relax santai. Tidak begitu suka cakap banyak. Tapi maaflah, saya tidak mempunyai wang ringgit berjuta dan harta melimpah ruah.

Wednesday, January 5, 2011

Kenangan di malam tahun baru 2011

Tanggal 1.1.11 aku kembali ke daerah lamaku Bentong. Orang lain menyambut tahun baru dengan bunga api. Namun aku dan keluarga hanya menyambut tahun baru dengan bunga api original. Yelah bunga api yang terbit akibat pembakaran barang-barang tak perlu, sampah-sampah kecil, buku-buku lama, maka terbitlah 'bunga api' yang sebenar.

Apa yang menarik aku telah tidur dirumah lamaku tanpa elektrik dan bekalan air kerana pada tanggal 25.12.2010 yang lalu aku telahpun menamatkan perkhidmatan mereka. cuma berbekalkan lampu camping. Nasib baik air tangki masih banyak lagi. Rupa-rupanya kehadiran ku kembali jadi bualan, siap bertanya, buat apa dia datang lagi, macam mana dia dapat kunci rumah, kenapa kunci rumah tak pulangkan lagi, mengapa..mengapa..dan kenapa.. Ikut suka hati akulah! Barang-barang aku masih banyak. Selepas ini kalian tak perlu lagi ambil tahu tentang apa yang berlaku dalam kehidupan kami or dalam kain kami. (inipun kira bahasa paling sopanlah ni)

Tarikh 1.1.11 merupakan tarikh keramat kerana aku hadir buat kesekian kali ataupun yang terakhir ke Bentong bagi tujuan mengambil barangan yang tinggal kerana tidak muat untuk dibawa dengan lori (11 tan) pada 25.12.2010 yang lalu. Tetapi apa yang lebih menyedihkan telah berlaku dalam hidup kami. Segala langsir-langsir dan frame-frame gambar, jam dinding dan sebagainya telah disumbat ke dalam guni dan dicampakkan ke bahagian depan rumahku bersama barangan pindah yang lain. Kalau gentlewoman or gentleman datanglah bersemuka dan jangan main cakap-cakap kosong dan mengadu kesana sini. Kejadian ini berlaku ketika ke pergi dinner bersama karibku Cif Ishak dan Kak Nor. Rupan-rupanya kami tidak disukai oleh segelintir penduduk perumahan. Kami sekadar datang untuk mengambilpeti ais yang kami tumpangkan sementara di rumah persatuan. Salah ke? Harta kami..

Kami datang bukan untuk mencari musuh. Kami datang kerana hendak mengambil barang yang belum sempat kami bawa ke Kuantan. Ikutkan hati hendak sahaja aku bakarkan rumah persatuan. Ha ha aku bukanlah sekejam itu, cuma sesekali datang perasaan marah kepada seseorang. Erm.biarlah dia dengan gila kuasa dan gila segala-galanya..

Sedar tak sedar hampir 5 tahun kami menetap di Bentong. Coretan ini bukan berniat melukakan hati sesiapa, namun berharap dan berdoa agar mereka yang mempunyai niat-niat tertentu tu hentikanlah perbuatan anda tersebut. Kami tahu siapa mereka dan mengapa mereka tidak suka atau menyampah kepada kami (segelintir). Semoga Allah melimpahkan hidayah kepada mereka.. wallahualam..

MUSUH DALAM SELIMUT
API DALAM SEKAM
GUNTING DALAM LIPATAN

Cuma ku berpesan, ubahlah sikap dan budaya sementara masih bertenaga dan sampai bila kita nak merasa merak, hebat, berlagak dan sebagainya. Selagi masih ada sifat PHD maka bangsa kita akan tetap mundur.

2 comments:

  1. Tak sangka di zaman begini pun masih ada orang berhati busuk macam tu..... sabarlah.

    ReplyDelete
  2. tak sangka... selama berjiran selama ni rupanya mereka tak ikhlas berjiran. betapa ruginya org2 spt itu....

    ReplyDelete